Orkney eilanden. Bestemming Orkney.... Waarheen? Orkney? Jij bent gek, koud, mist, storm en niets te zien... Dat ik niet helemaal zuiver op de graad ben, akkoord! Maar dat van de rest over Orkney is allerminst waar. Toegegeven de zomer van 2006 liet zich van een geweldig goede kant zien en dat maakte het natuurlijk wel veel gemakkelijker om deze richting van de Noordzee te kiezen.
In een tweedehands boeken centrum in Alnwick, groeven we een boekje op " de Orkneyinga saga" dit handelde over het wel en wee van de graven van Orkney vanaf het jaar 700. Dit werkje is oorspronkelijk geschreven in het jaar 1200 en ik moet zeggen dat vooral het Wee zeer goed in beeld wordt gebracht. De Noorse invloed is in zowel Orkney als in Schotland zeer duidelijk, Orkney werd ook pas in de 15e eeuw bij Schotland gevoegd als huwelijks geschenk van de Deense Margareth en James de 3e van Schotland. Voor de viking periode waren de Orkneys ook al heel lang bewoond. Het opgegraven Skara brea is een kompleet dorp meer dan 5000 jaar oud, en dat is ouder dan de bijna net zo beroemde piramide van Cheops in het oude Egypte. De bewoning heeft zich vanaf die tijd voortgezet zonder onderbreking, volgens de in het landschap uitgezaaide relicten.
Het vreemde van Orkney is dat het zich altijd als landbouw bevolking heeft gepresenteerd terwijl het omgeven was door zee, eigelijk maakten alleen krijgslieden veelvuldig gebruik van de zee met als macaber hoogtepunt de eerste Wereld Oorlog, waarbij de complete Duitse vloot die in de Scapa flow aan het eind van de oorlog was opgebracht, zich onder de ogen van de verbaasde geallieerden tot zinken bracht. Deze prachtige binnenzee van Orkney, de Scapa Flow is ook ideaal om te zeilen en rondom zijn mogelijkheden tot ankeren afhankelijk van de windrichting. Wel moet je er voor opletten dat deze natuurlijke binnenhaven ook door supertankers en andere offshore schepen wordt aangedaan, het eiland Flotta is een gigantische olie terminal geworden.
AANLOOP : Het aanlopen van de Scapa Flow, en daarmee Stromness hebben wij vanuit Wick aan de noord Schotse kust gedaan. Omdat de oversteek van de Pentland firth, met zijn stroming die kan oplopen tot wel 12 knopen, nogal precies komt wilden wij de tij gegevens en andere vaar aanwijzingen eerst nog even verifiëren bij de plaatselijke bootje vaarders. Zij waren zeer bereidwillig je te helpen, en het is niet moeilijk als je maar weet hoe je moet varen.
Onze tactiek was de volgende, op waypoint 1(58.39.15NB en 2.57.60WL) moesten wij 50 minuten voor de kentering van de stroom in de Pentland Firth aankomen, dit is niet precies het punt van hoog of laag tij en dat is de grootste moeilijkheid, de stroom zet als het ware even door. Bij voornoemde waypoint was er op dat moment nog 3 knoop stroom die ons mee naar binnen loodste op weg naar waypoint 2(58.43.80NB en 3.07.30WL), alwaar de stroom nagenoeg 0 was. De kentering van de stroom gaat ook snel in zijn werk, binnen 5 minuten staat er alweer 1 knoop tegenstroom maar onze koers was op dat moment pal noord zodat wij de stroom scheef over bakboord kregen. Wij koersten recht op de vuurtoren van Cantick head op South Walls af, je kunt hier het beste 100 meter onder de kust blijven, want onder ongunstiger omstandigheden zoals meer wind en stroom dan ontstaan er stroom rafelingen in het midden. Deze zogenaamde eddy's zijn niet plezierig voor een klein bootje. Waarom deze planning? Als je van deze kentering teveel afwijkt dan loopt de stroom teveel op en is je tijdsschema van de oversteek niet meer te halen, je moet dan ook besluiten om met de stroom mee te gaan varen om gevaarlijke situaties te vermijden. Maar eenmaal binnen de Switha Sound voorbij de vuurtoren heb je het grootste probleem gehad. Aan bakboord verheft zich de oude Martello geschutstoren uit de Napoleontische oorlog en aan stuurboord de diverse bunkers uit de 1e en 2e Wereld Oorlogen.
HAVEN : Stromness. Je vervolgt je weg in noord westelijke richting langs het eiland Hoy, bij het eiland Graemsay aangekomen steek je over naar de zuidkust van Mainland en ga je bakboord uit langs een open baai ten oosten van Stromness waar je zou kunnen ankeren, even verder na het passeren van een kleine landtong zie je Stromness aan stuurboord liggen. Nadat je Port Control( VHF 9 of 12) hebt opgeroepen ga je naar binnen in de goed betonde vaargeul. Voor in de haven bevinden zich de veerboot terminals, even verder de gewone haven pier met daar weer achter de Marina. De aanblik van Stromness doet erg Noors aan met de huizen grenzend aan het water, de haven faciliteiten zijn uitmuntend, drijvende steigers en op 100 meter afstand de douches en sanitaire voorzieningen in het haven controle gebouw. Door een forse donatie van de olie industrie kunnen deze voorzieningen op een hoog peil worden gehouden, met voor Britse begrippen de lage prijs van 1 pond per strekkende meter per nacht.
Een pub en eetgelegenheden zijn in Stromness voorhanden, zij het niet overdreven veel. Vanuit Stromness is er openbaar vervoer naar alle delen van het eiland, het is dus een goed uitgangspunt om de rest van Mainland te verkennen. LIGGELD : 1 pond per meter
POSITIE WAYPOINT : 58.57.80 NB / 3.17.60 WL
VHF : 9/12
GETIJ : Veel!