Walkura, klik voor startpagina. Walkura, klik voor startpagina.
NoordIerland.jpg

Aan de zuidkust van Ierland ligt de prachtige natuurlijke haven van Cork, de tweede stad van Ierland wat betreft aantal inwoners. Als je van zee komt onder ruige omstandigheden zoals toen wij overstaken van de Scilly's met een forse 6 beaufort uit oostelijke richting. Dit geeft samen met de deining uit het westen een nogal onrustige zee. Bij het binnen varen van de brede trechtermond vallen golven en deining langzaam weg en kom je in rustig vaarwater. Nadat je tussen twee kapen door bent gezeild, Weavers point aan bakboord en Roches point aan stuurboord, zit je in de grote natuurlijke voorhaven van Cork. Aan weerszijden bevindt zich een oud fort, waarvan die aan bakboord, fort Camden, te bezichtigen is. Na dit fort aan bakboord ligt de Owenboy river voor je open en daarmee de weg naar Crosshaven, een voorstadje van Cork en de belangrijkste pleziervaart haven van Cork.

Via de betonde geul kun je met alle getijden de rivier op. Er zijn drie jachthavens, de Crosshaven marina, de Salve Haven en de Royal Cork Yacht Club. Ligplaatsen zijn er zowel aan een pontoon als aan moorings in de rivier van de diverse havens.

In Crosshaven is er naast een supermarkt en het fort niet zoveel te beleven, maar er zijn wel goede busverbindingen met Cork.

Als je echter de marina's tussen de moorings door voorbij vaart is er ook gelegenheid tot ankeren verder stroom opwaarts. Er staat wel een redelijke eb en vloed stroming. Het riviertje biedt goede beschutting en heeft een goede anker grond van zandig klei.

Vanaf Crosshaven is het nog 10 mijl varen naar het centrum van Cork over de rivier de Lee. Het is een scheepvaart route dus ook grote kustvaarders kunnen tot in Cork komen, houdt hier rekening mee. Aan de oevers zijn dan ook laad kades en bedrijven gevestigd die voor hun vervoer afhankelijk zijn van het vervoer per zeeschip.

Op 3 mijl afstand van de monding, kom je voorbij Cobh, nog een voorstad van Cork. Hier heeft de Titanic zijn laatste passagiers opgepikt in het jaar 1912, voor zijn ramp tocht, die eindigde tegen een ijsberg. Er is nu een zeer interessant Heritage centre gevestigd langs de kade die ook aandacht besteed aan het, in de eerste wereldoorlog getorpedeerde passagiers schip de RMS Lusitania.

Aan de oostkant van Cobh is nog een haven, de east ferry marina, nog iets verder de zijrivier op is er mogelijkheid tot ankeren, maar dan moet je een hoogspanningsleiding passeren van 24 meter hoogte.

Verder over de Lee naar het stadscentrum toe wordt de rivier steeds smaller, maar hij blijft diep. 3 mijl voor het centrum bevindt zich aan bakboord zijde een soort kasteel "Het black rock castle observatory". Dit observatorium is te bezichtigen en het geeft een beeld van de Aarde en zijn plaats in de omringende ruimte.

Vlak voor het centrum splitst de rivier de Lee zich en omsluit zo het oude centrum van Cork. De pleziervaart moet aanmeren aan een pontoon in de zuidelijke rivier arm. Deze pontoon van 150 meter lengte heet de Custom House Quay en er is water en elektra. Erg veel schepen kunnen hier dan ook niet liggen. Het wordt dan ook ontmoedigd om hier langer dan drie dagen te liggen door de ligprijs, die normaal 20 euro is, vanaf dag 4 te verdubbelen. Elektra is 5 euro per dag. Langer dan 6 dagen een ligplaats bezet houden is niet mogelijk. Op deze wijze hebben meer mensen de kans om van de prachtige binnenstad te genieten met zijn keur aan Pub's met live muziek en zeer veel kleine en grote winkels. In de stad is aan de noordelijke rivier oever ook een zeer uitgebreide Bootchandlery aanwezig, ongeveer 300 meter lopen vanaf de haven.

Het liggeld moet voldaan worden in een envelop of in het statige haven gebouw tijdens kantoor uren.

havensCorkhavensCorkhavensCorkhavensCorkhavensCorkhavensCork