De haven of eigenlijk twee havens bevinden zich aan de zuidkant van het eiland. De invaart van geul naar de havens toe bevindt zich op 53.33.130 NB en 06.42.470 OL. Er kan een behoorlijke warrige stroming staan die erger wordt in de volle stroom en bij harde wind. Het is zaak om goed van groene ton naar groene ton te varen, met het oog op de zandrichel aan stuurboord die behoorlijk steil oploopt. Bij de invaart loopt overigens de diepte meter tot 5 meter terug in de ingang bij laag water. Daarna wordt het weer dieper.
Aan bakboord is er een dam van basaltblokken die bij hoog tij onder water staat, aan het uiteinde van deze dam staat een lichtopstand van 7 meter hoog met rode lamp. Als men in het donker Borkum wil aanvaren moet men goed opletten, want de rode tonnen zijn niet verlicht, van staal en staan dichtbij de groene lijn. In een donkere nacht zou radar een goede hulp zijn. Na ongeveer een mijl krijg je aan bakboord de "Marina" Baalmann, bij laag water is de ingang ongeveer 1.60 meter diep. De invaart wordt gemarkeerd door een Nederlandse en Duitse vlag broederlijk aan weerskanten van het roestige stalen remmingswerk die gecompleteerd worden door ringen van oude autobanden. Vaak werkt de haveningang verlichting niet zodat je stalen zenuwen moet bezitten om je boot in de richting van het zwarte gat in de nog zwartere dijk te sturen. De drijvende steigers zien er nogal rommelig en matig uit maar ze voldoen. Er is stroom en 's middags kun je broodjes bestellen voor de volgende morgen. Het drinkwater is nogal dubieus, in zonnig weer loopt de temperatuur zodanig op dat het bijna te warm is om je ermee af te spoelen na een verfrissende duik in het zeewater. De toiletten en douches bevinden zich in het restaurant " zum Yachthafen", Waar ook het havenkantoor in is ondergebracht. De sfeer is gemoedelijk vriendelijk en je ligt redelijk vrij. Liefhebbers van Mosselen en Japanse Oesters kunnen ze met laag water zo van de dijk plukken, overigens is het eten in het restaurant redelijk goed en betaalbaar.
Als je naar de Schutzhafen van Borkum wilt, vaar je bij de ingang van de eerste jachthaven nog honderd meter door, voor diepe schepen en nachtelijke aankomsten, een veiliger optie. Hier is de invaart breed en goed belicht, het is dus mogelijk om met storm naar binnen te zeilen en hier de zeilen in relatieve rust te bergen. Voor kleinere boten bevinden zich aan bakboord om de hoek ligplaatsen, indien bezet dan moet je aanmeren aan de twee grote pontons recht tegen over de haveningang. Met wat wind uit zuidelijke richtingen lig je hier wel te klotsen. De havenmeester zetelt in een verbouwde militaire barak waar ook de WC's en douches zijn ondergebracht, dit hele gebied was een aantal jaren terug een militaire kazerne, wat je nog goed kunt herkennen. De prijzen bij Baalmann (in 2024) was 1.30 euro per meter en een hebberige 3.50 euro per persoon als toeristen belasting. In de Schutzhafen is het liggeld 1.35 per meter tot tien meter bootlengte, daarboven kost het 1.50 per meter. Ook het hebben van stroom is veel te duur ondanks de drie windmolens die prominent en hoorbaar aanwezig zijn. De prijzen hebben de afgelopen jaren de neiging om fors te stijgen, zonder dat dit te zien is aan de geboden kwaliteit, ik ben benieuwd hoe het dit jaar uitpakt. Ze zijn zo wel bezig om zich uit de markt te prijzen.
Borkum leent zich uitstekend voor fietstochten en een bezoek aan het enige dorp op het eiland en de boulevard is een aanrader. Er is een klein vliegveldje waar je heerlijk kunt zitten tot vlakbij de vliegtuigen. De haven ligt 4 kilometer van het dorp en er zijn goede verbindingen met bus of smalspoor trein. Borkum is een levendig kuuroord badplaats, absoluut iets anders dan de Nederlandse wadden eilanden. Als gevolg van voortdurende ruzie's tussen gemeente en havens over de af te dragen toeristenbelasting, is nauwelijks te voorspellen wat volgend jaar de situatie zal zijn.