Walkura, klik voor startpagina. Walkura, klik voor startpagina.
Whitby.jpg

De Walkura

Het bedenken van een idee en het uitvoeren daarvan, gaat vaak gepaard met veel werk en kosten. Het idee was dat wij meer wilden gaan zeilen, zowel 's zomers als ook in de winter. Wij kochten hiervoor onze stalen"Van der Stadt 34". Het is een solide, goed gebouwde boot die een stootje kan verdragen en het onderhoud kan door ons zelf worden gedaan. Nu is het wel zo dat als je een stalen boot koopt uit 1985, dan zit je direct aan onderhoud vast, want het bleek dat ons idee, wat betreft onderhoud, hoger lag dan die van de vorige eigenaar. Natuurlijk speelt bij de aanschaf ook het aankoop bedrag een woordje mee en het feit dat we de hele boot opnieuw wilden gaan inbouwen en aanpassen aan onze eisen.

Dit soort megaklussen werken het mooist als je de boot achter huis kunt stallen, zodat je ieder uurtje kunt benutten, maar ja, dan heb je wel een boottrailer nodig. Dus er werd een onderstel van een Combine aangeschaft en daar werd een heuse boottrailer van gemaakt, met een bestuurbare vooras, zodat ons zeiljacht naar huis kon worden getrokken. In het Winschoter diep bij Hoogezand werd zij op de trailer gezet, zodat wij deze 's nachts naar huis konden rijden. De afstand van ongeveer 15 kilometer werd in een uurtje afgelegd, zonder al te veel file's achter ons aan. Om de situatie helemaal ideaal te maken werd er ook nog een oude aftandse bijschuur achter ons huis, opnieuw opgebouwd, zodat de werkzaamheden niet meer afhankelijk waren van de weergoden in de winter.

Het mooie van deze aanpak is dat je rustig kunt nadenken over wat je moet gaan doen aan de boot en welke vereisten je wilt gaan halen. De technische staat van alles spreekt voor zich, hier moet je niets aan het toeval overlaten want op zee kunnen kleine problemen grote gevolgen hebben. De rest van de aanpassingen zijn de isolatie van de wanden en het dek, zodat je er 's winters mee kunt zeilen zonder in een varende druipsteen grot te vertoeven. Dit wordt aangevuld met de verwarming, wij maken gebruik van een Dickinson diesel kachel die zonder stroom werkt, en een Webasto hete luchtverwarming met thermostaat. Beiden voldoen uitstekend en houden ons onder alle omstandigheden behaaglijk op temperatuur.

Ook de zeilvoering werd grondig aangepast, met een kortere giek en een enigszins uitgebouwd grootzeil, dit om tijdens een overstag manoeuvre, achter het roer geen klap van de giek te krijgen in een onbewaakt ogenblik. Het voorzeil werd een rolgenua van een mylar laminaat, zodat deze zeilvoering ook nog een beetje vorm behoud heeft terwijl het half is ingerold. De schroef, die wordt aangedreven door een 33pk Hätz diesel motor, is van het vaanstand type. Dit alles om een zeilgedrag te creëren dat ons aanstond, zonder al te veel moeilijke toestanden, per slot van rekening zijn wij maar met ons tweeën en de boot moet in principe alleen te zeilen zijn.

De apparatuur die er aan boord was hebben wij uitgebreid met een GPS en een Radar, ook een korte golf zender ontvanger mocht niet ontbreken, hoofdzakelijk om weerkaarten op zee te kunnen ontvangen en eventueel gesprekken over langere afstand te kunnen voeren. De elektrische stuurautomaat werd vervangen en aangevuld met een Windpilot, die goede diensten verricht als derde bemanningslid of stuurman.

Aan luxe aanpassingen van de boot hebben wij de kajuit vergroot ten koste van de slaaphut, cq berging in de boeg. Wij hebben onze slaapruimte achter in gesitueerd naast de bakskist. Voor de inwendige mens is er een grotere koelkast en vrieskist ingebouwd, immers als de voedsel voorziening te wensen overlaat loop je de kans op muiterij. Om dit alles van energie te kunnen voorzien is de stroomvoorzienig vergroot met twee zonnepanelen die hun stroom opslaan in twee dikke Gel accu's. Door de installatie van een forse omvormer aan boord, beschikken we nu over zowel 12 volt gelijkstroom als mede over 220 volt.

Bij de aanschaf van de Walkura is rekening gehouden met het weg kunnen bergen van een 'Off the road' Motorfiets in de bakskist, dit om onze actieradius en mobiliteit in verre landen te kunnen vergroten. Ik kan jullie verzekeren dat als wij op vakantie gaan, het zeilbootje stevig in het water ligt maar dan nog redelijk goed zeilt over het water in plaats van er onder door.

Nu in 2015, en 14 zeiljaar ervaring verder met de Walkura is het de hoogste tijd om het artikel "aanpassingen" te gaan bijwerken.

In deze tijd zijn er de nodige werkzaamheden gepleegd aan de boot om kleine en grotere onvolkomenheden weg te werken. Het is niet de bedoeling om alle normale onderhouds werkzaamheden hier de revue te laten passeren, alleen zaken waar mede boot eigenaren eventueel hun voordeel mee kunnen doen.

Allereerst het verwarming systeem, de Dickinson kachel werkt perfect, maar doordat het op een plateau staat op zitbank hoogte verloopt de warme lucht stroom niet over de vloer, zodat dan in de winter de bodem iets koud opgeeft. Dit kun je natuurlijk verhelpen door sloffen of je benen ook op de bank te vlijen, maar wij hebben onder het tapijt dat wij in de koude maanden over de vloerleggen een isolerend ondertapijt aangebracht. De oude Webasto van 30 jaar is inmiddels door een moderner exemplaar vervangen, maar daarbij zijn ook de oude luchtkanalen hoger gemonteerd, omdat de oude leidingen over het vlak liepen waar ook het bilge water zich verzamelde. Wij hebben ook wel eens binnen te hoog water gehad zodat de oude luchtkanalen vol liepen, naderhand uit zich dit in een verspreidende mist en stank in de kajuit bij het inschakelen van de verwarming.

De isolatie van de Walkura voldeed goed, alleen de voorzet ramen zijn vervangen door vlakke acrylaat platen die met klittenband aan de aluminium raam randen zijn bevestigd. Om het door ons nagestreefde sfeertje te behouden zijn de overlappende randen afgeplakt met houtnerf plak plastic. De vorige voorzet ramen waren voorzien van een houten rand, waarmee het met schroeven werd bevestigd op de aluminium raamlijst. Maar aangezien het vlak iets gebogen was, sloot het hout niet overal even goed aan en kon er vocht achter komen. De nieuwe constructie bevalt aanzienlijk beter. (tekening 1)

Tegenwoordig is een vuil watertank min of meer verplicht, bovendien wil je niet op je ankerplek of in de haven worden omringd door je eigen afval produkten, of die van je buren. Onze tank is ruim 55 liter en ingebouwd in de bakskist tegen de stuurboord kant boven de waterlijn, zodat de ruimte in de bakskist niet al te veel wordt beperkt, want de motorfiets moet natuurlijk wel mee kunnen. Via een dek afsluiter is de tank leeg te pompen, maar ook via een ingebouwde handpomp op zee hetgeen buiten de twaalf mijls zone toegestaan is. Onze ervaring is dat wij ruim een week gebruik kunnen maken van de tank voordat het vol is en wij moeten legen. Als je bovendien geen chemische schoonmaakmiddelen gebruikt dan werkt de tank als een soort septic tank en verteert de inhoud. (Dit duurt echter wel langer dan een week) Het hebben van een dergelijke tank is prettig, maar of de kwaliteit van het water hier nu veel baat bij heeft is maar de vraag, maar de betuttelende bedoeling was goed.

Als je veel zeilt overzee heb je natuurlijk altijd genoeg diesel, toch gaat de motor ook zo nu en dan aan en de verwarming werkt tevens op dit goedje. Ook moet je rekening houden met het feit dat diesel niet overal even simpel te krijgen is, zodat een uitbreiding van de standaart tank die 65 liter groot was, wel wenselijk was. Bovendien kleefde er aan de bestaande tank een aantal problemen die zeer lastig konden zijn. 1) Onder een helling van 10 % was de motor niet meer te starten als je over stuurboordzijde zeilde. De tank was langwerpig en bij een inhoud van nog 40 liter kwam de aanzuigbuis boven de vloeistof te staan en zoog lucht aan, doordat het ook nog eens niet in de langs richting van de boot was geplaatst. Deze wijze van inbouw was onveilig en zeker niet door een zeiler bedacht. 2) Door het tegenwoordige gebruik om bio diesel bij te mengen om milieu redenen, is het "sludge" probleem echter enorm toegenomen. Ieder jaar moet de tank gereinigd worden en dan is het nog niet zeker dat je geen problemen krijgt. Dus wilden wij twee aparte, gemakkelijk te reinigen tanksystemen die bovendien eenvoudig en snel over te schakelen moesten zijn. Problemen met een haperende motor gebeurt altijd als de situatie het net niet kan hebben en bij ruigere omstandigheden, mr Murphy zorgt ervoor dat de verontreinigingen in de leidingen komen en zo verstoppingen veroorzaakt. Via een schakel paneel met dubbele filters voor zowel het bakboord als het stuurboord tank systeem kunnen wij nu snel overschakelen. Aan een doorzichtig leiding filtertje voor het hoofdfilter kun je direkt zien of er sludge moet worden bestreden in de desbetreffende tanks. Het verdiend ook aanbeveling om de diesel aanvoer leiding iets hoger in de tanks te plaatsen, zodat je niet de rommel direkt vanaf de bodem gelijk opzuigt. De laatste liters zijn dan wel onbereikbaar maar je krijgt minder problemen. Nu de plaatsing van de diverse tanks in de Walkura, in iedere boot zitten veel hoeken en gaten die niet worden benut. Ons bakboord tank systeem is een aaneenschakeling van elkaar opvolgende units die op aflopende hoogte in de boot zijn gemonteerd. De vulopening zit in de opstaande kuiprand waar ook de lieren op zijn bevestigd. In deze vrij dikke kuiprand bevindt zich de eerste pijpvormige tank van 20 liter, deze is verbonden met de tweede tank van 45 liter die vast staat achter de roerkoning in het hoge gedeelte naast de gasbun, vervolgens loopt het naar een tank(30 ltr) die past onder het bed om dan te eindigen in een tankje van 15 liter op het laagste punt onder het bed, voorzien van een inspectie luikje en alle aansluitingen. Als het systeem nog kwart vol zit kan ik de tank afkoppelen voor de schoonmaak en weer terug plaatsen. De stuurboord tank die oorspronkelijk 65 liter bevatte hebben wij vergroot door een zelfgelaste RVS tank die onder de originele tank past in de nogal groot uitgevallen loze ruimte. Het probleem met gekochte tanks is vaak dat zij een onpraktische vorm hebben om in deze hoeken en gaten te schuiven. Het een en ander inbouwen was minder moeilijk dan het lijkt aangezien wij de binnen ruimte grotendeels hadden gesloopt om de isolatie aan te kunnen brengen.(tekening2)

Het elektrisch gedeelte voldoet goed, de twee gel accu's van elk 200 ah zijn goed tegen hun taak opgewassen, maar wij hebben de collectie zonnepanelen uitgebreid tot drie stuks, twee beweegbaar aan de reling en een vast op een frame boven de buiskap. Te samen 230wp. Hiermee kunnen wij het op noordelijke bestemmingen goed volhouden, te meer omdat wij op onze motor een 200Amp dynamo hebben gemonteerd. Maar het beleid van veel havens is gewijzigd, men vraagt nu vaak het havengeld inclusief stroom. Natuurlijk is dit duurder, maar hier hebben wij onze investeringen niet voor gedaan! Zo word je dus afgestraft voor het feit dat je zo milieu bewust en weinig verspillend door het zeilers-leven wilt gaan. Dus hebben wij verwarming en kookgerei fors uitgebreid met achtereenvolgens een waterkoker 500w, kookplaatje 1000w, hogedruk kookpan 700w en voor de verwarming een olie radiator 500w en een twee standen keramische luchtkachel max 1000w. Dit is natuurlijk kinderachtig maar als je wilt onderhandelen over een ligplaats zonder stroom kijken ze je aan en lachen je uit! Dus op deze wijze sparen wij nogal wat diesel en gas uit!.....

Toch was er een klein probleem met onze, inmiddels 10 jaar oude koel instalatie. Aanvankelijk hebben wij een koelvries combinatie uit elkaar getrokken en in gebouwd in de navigatie hoek. De koelmotor op het laagste punt en alle koelunits en warmte wisselaars daarboven zodat het geheel ook functioneerde onder helling. De leidingen die wij niet tegen roesten hebben behandeld zijn uiteindelijk toch gaan roesten en dus gaan lekken. Hierdoor zijn wij het systeem gaan aanpassen. Wij hebben daarna een goedkope vrieskist aangeschaft en deze op dezelfde wijze behandeld als de vorige, maar nu zijn alle leidingen behandeld zodat deze de aanval van de zoute zeelucht langer kan weerstaan. De naast gelegen koelruimte koelen wij nu tweemaal daags met een aantal fors bemeten diepgevroren koelelementen. Dit werkt perfekt, alleen weten wij nog niet wat een dergelijke koelinstalatie gaat doen in de volle tropen. Het vrieskistje, waarvan de buitenkant werkt als de warmtewisselaar hebben wij afgepeld en de onderliggende leidingen naar onderen gebogen, hierop zijn nu platen aluminium bevestigd om de afgifte van warmte te bevorderen! (tekening3)

Tot hier de grote afwijkende aanpassingen aan de Walkura. Momenteel leven wij meer dan een half jaar aan boord, dus zijn veel zaken verder nog aan boord zoals computer, muziek, televisie en boekenruimte. Deze zaken zijn natuurlijk puur persoons gebonden en dus zal ieder hier ook zijn eigen oplossingen voor verzinnen. Het aanzienlijke reguliere onderhoud van de boot wordt hier ook niet behandeld, maar de lijstjes met werkzaamheden eindigen nooit. Maar ach, dat is ook een deel van de lol waar je wel een hoop genoegdoening voor terug krijgt. Ik wil nog wel even een nuttig als comfortabel hulpstuk vermelden, een oprolbaar doorzichtige achterpui aan de buiskap!!! Op nachtwachten op zee en met regen of gewoon als het koud is, dan zit je lekker droog en redelijk warm je wacht uit terwijl je rondom zicht hebt over de omringende zee. (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)

 

bootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingenbootAanpassingen